Internetondernemer Edial Dekker toog bijna vijf jaar geleden naar Berlijn om zijn geluk te beproeven. Twee maanden geleden verkocht hij zijn bedrijf Gidsy. Vier lessen voor jonge ondernemers die naar het buitenland willen.
Jong, gedreven en technerd. De Amsterdammer Edial Dekker (28) is één van de boegbeelden van de Berlijnse startup-wereld. Hij haalde al de cover van CNBC Business, waar zijn straalblauwe ogen de lezer aanstaren.
Dekker studeerde Nieuwe Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is hij mede-oprichter van Hack de Overheid, een initiatief dat overheden probeert over te halen om meer data vrij te geven.
Na zijn studie toog Dekker met twee vrienden en zijn broer Floris in een camper naar Berlijn om zijn geluk te beproeven. Ze richtten een designbureau op, en al snel hadden ze grote klanten als Vodafone en Universal.
Maar er knaagde iets. Bij het designbureau werkten ze in opdracht van klanten. Ze hadden het meeste lol in het uitwerken van hun eigen ideeën.
Die wens leidde tot Gidsy, een marktplaats voor activiteiten, uiteenlopend van stadsrondleidingen tot kookcursussen. In april 2011 begon het werk aan Gidsy, twee jaar later werd het overgenomen door de grotere concurrent GetYourGuide. In de tussentijd hadden grote investeerders als Sunstone Capital, Index Capital en acteur Ashton Kutcher geld gestopt in de startup.
Dekker zet zijn werkzaamheden voort als baas van de mobiele afdeling bij GetYourGuide. In vijf jaar Berlijn heeft hij heel wat meegemaakt, vertelde hij aan Z24 tijdens Google Big Tent in Amsterdam. Vier lessen voor jonge ondernemers.
1. Bereid niet te veel voor voor vertrek
"We hadden niks te verliezen", zegt Dekker over de trek naar de Duitse hoofdstad. "We waren net klaar met onze studie, we hadden geen relatie, geen huis. Als je dat voelt, ga je ook veel meer dingen doen. Het gevoel dat je zo weg kan en ergens anders opnieuw kan beginnen, moet je vasthouden."
De aankomst in Berlijn verliep niet vlekkeloos. "We kwamen aan in een camper en dachten dat we een appartement hadden. Maar dat bleek niet zo te zijn. Gelukkig hadden we de camper nog."
Toch heeft Dekker geen spijt dat hij niet alles tot in de puntjes heeft gepland. "Ik zou niet te veel voorbereiden. Dan zie je allemaal dingen die je nog moet regelen en die je tegen kunnen houden. Je moet gewoon gaan."
"We hebben veel dingen gaandeweg geregeld, zoals de verzekering. Na een aantal maanden zeiden mensen tegen ons dat we dat nu echt wel moesten regelen."
"In het begin was het doel om zo veel mogelijk mensen te ontmoeten. We hebben conferenties opgezet. Dat heeft ons heel erg geholpen."
2. Neem alles met een korreltje zout
Dekker heeft zowel voor een gevestigd bedrijf (het designbureau) als voor een startup (Gidsy) gewerkt en kan dus vergelijken. "De pieken en dalen van een startup zijn veel heftiger. De ene keer sta je in The New York Times en dezelfde dag neemt je beste werknemer ontslag."
"Neem daarom alles met een korreltje zout. Dingen zijn nooit zo goed als ze lijken, maar dingen zijn ook nooit zo slecht als ze lijken. Ook moet je altijd positief blijven. Dat is soms moeilijk, maar ik wil altijd vooruit blijven kijken."
Dekker merkt op dat bij een startup werk en privé door elkaar lopen. "Dat maakt het erg heftig. Het is daarom belangrijk dat je loyaal en eerlijk tegen elkaar bent. We hebben met z'n vieren veel met elkaar gepraat."
Dekker denkt dat het een voordeel was dat ze als groep het avontuur opzochten. "In mijn eentje naar een onbekende stad gaan om een bedrijf te beginnen, dat zou ik niet zo snel doen."
3. Vind een manier om te ontspannen
"Als oprichter en ceo ben je nooit helemaal gelukkig", zegt Dekker. "Als het goed gaat verwacht iedereen dat, terwijl jij nog dingen ziet die niet goed zijn. Als het slecht gaat, voel je je ontzettend verantwoordelijk."
Hij vindt het van belang om afstand te nemen van het werk. "Het is belangrijk dat je een manier vindt om te ontspannen. Voor mij is dat koken en eten, voor anderen is het sporten. Het is belangrijk dat je dit zo snel mogelijk vindt, de balans tussen werk en privé moet goed zijn."
Daar ligt volgens de jonge ondernemer ook een grote rol voor de werkgever. "Tijdens een gesprek met een werknemer, zei hij: 'ik voel ontzettend veel druk van jullie'. Dat was me nooit eerder opgevallen. Als baas geef je daarin ook het voorbeeld. Nu zeggen we: ga om 19 uur naar huis."
4. Praat met je werknemers
"Dat we druk legden op werknemers was me nooit opgevallen als ik niet met ze had gepraat", vertrelt de Amsterdammer. "Eén op de tien van je werknemers heeft altijd een groot probleem, zei een vriend tegen mij. Dat betekent dat wij bij Gidsy, waar zo'n 15 mensen werkten, anderhalve persoon hadden met een probleem."
"Omdat een startup runnen zo heftig is, is het belangrijk dat je blijft praten met elkaar en met je werknemers. Ik vind dat je elke week een één-op-één-gesprek met elke werknemer moet hebben. Dan gaat het over zakelijke dingen, over hoe het werk bevalt en hoe projecten lopen. Maar ook over het persoonlijke."
"Het is belangrijk om te blijven praten, zodat je weet wat er speelt. Zo kunnen kleine beslissingen over het plaatsen of weghalen van een snoepautomaat een enorme impact hebben op de werkvloer. Werknemers kunnen een dik salaris krijgen, maar je hoort altijd dat als de gratis cola-automaat wordt weggehaald, dat dat het punt is dat de sfeer omslaat."
Dat aanvoelen van de sfeer en het managen van de werkvloer, heeft Dekker moeten leren bij het leiding geven. "Het is een stuk ingewikkelder om een bedrijf te bouwen, dan om een slimme hack te plaatsen."